Child Alert – kiedy można go uruchomić?

2020/11/22

Child Alert to system alarmowy służący do rozpowszechniania w mediach wizerunku zaginionego lub uprowadzonego dziecka (do ukończenia 18 roku życia) w celu szybszego i skuteczniejszego poszukiwania zaginionego.
System ten powstał na skutek porwania i morderstwa 9-letniej Amber Hagerman w stanie Teksas w 1996 roku. Obecnie

Child Alert

działa na całym świecie: w Europie, Ameryce i Australii. W Polsce funkcjonuje od 7 lat, a pierwszy Child Alert został uruchomiony w 2015 roku i zakończył się pełnym sukcesem – uprowadzona dziewczynka została odnaleziona cała i zdrowa. Dotychczas Child Alert został 4 razy uruchomiony w naszym kraju.

Jak działa Child Alert?
Child Alert może zostać uruchomiony na każdym etapie poszukiwań, o czym decyduje policja. System uruchamiany jest przez ekspertów Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych (CPOZ KGP), którzy przygotowują specjalny komunikat zawierający wizerunek, informacje o zaginionym dziecku oraz okolicznościach zdarzenia. Komunikat następnie trafia do mediów w Polsce oraz za granicą. Child Alert trwa 12 godzin licząc od momentu rozesłania komunikatu o zaginionej osobie małoletniej. Z chwilą rozesłania komunikatu uruchamiana jest telefoniczna linia alarmowa nr 995 obsługiwana przez ekspertów CPOZ KGP, pod którą odbierane są wszelkie informacje przekazywane przez społeczeństwo w ramach uruchomionego systemu Child Alert.

Kryteria ogłaszania Child Alert
Nie każde jednak

zaginięcie dziecka

kwalifikuje się do uruchomienia systemu Child Alert. Zarządzenie Nr 48 Komendanta Głównego Policji z 28 czerwca 2018 roku dokładnie wskazuje przesłanki, które muszą być łącznie spełnione do uruchomienia systemu:
1) osoba zaginiona w chwili zaginięcia nie ukończyła 18 roku życia;
2) istnieje uzasadnione podejrzenie, że osoba małoletnia jest ofiarą przestępstwa związanego z pozbawieniem wolności lub jej życie, zdrowie jest bezpośrednio zagrożone;
3) uzyskano pisemną zgodę od rodzica albo opiekuna prawnego zaginionej osoby małoletniej na rozpowszechnienie komunikatu, a w przypadku braku możliwości nawiązania kontaktu z rodzicem albo opiekunem prawnym uzyskano zgodę sądu rodzinnego;
4) z posiadanych przez Policję informacji wynika, że rozpowszechnienie komunikatu może w realny sposób przyczynić się do odnalezienia małoletniej osoby zaginionej;
5) uzyskane informacje są wystarczające do sporządzenia komunikatu.

Linia Nadziei

to nasza odpowiedź na problem zaginięć dzieci i młodzieży, które nie zawsze kwalifikują się do uruchomienia międzynarodowego systemu Child Alert (Amber Alert). Powstała w ramach projektu "Prowadzenie

telefonu interwencyjnego w sprawie zaginionych dzieci

w roku 2020" współfinansowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Skorzystaj z naszej pomocy!

Źródło: http://www.childalert.pl/
Linia Nadziei - telefon interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci